söndag, augusti 06, 2017

lästips - det lilla bibliotekskafeét

Mat och böcker hör egentligen inte ihop, eller bör i alla fall inte konsumeras samtidigt. Jag har nämligen en förmåga att spilla mat  - både på mig själv och i den bok jag för tillfället råkar läsa. Flera är böckerna där det bokstavligen går att se spåren av min läsning på individuella sidor och då menar jag inte bara vecken från de hundöron jag också brukar göra. Stackars böcker! Kate Young är skaparen av The Little Library Café och hon har ett annat kulinariskt förhållande till litteratur. Böcker inspirerar henne till matlagning, vilket nog är att föredra. På sajten delar hon med sig av recepten, som hon organiserat in i kategorier som "Afternoon tea," "Christmas" och "Vegetarian." Varje recept är inspirerat av ett citat från ett litterärt verk där maträtten nämns. Väldigt ambitiöst. Det finns så klart massor av tryckta böcker som gör detsamma, men nätet är ju lättåtkomligt och Young är generös nog att dela med sig av sina tolkningar utan kostnad. Så klicka och njut och kanske låt er inspireras. I bokindexet listar hon verken som hon inspirerats av.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

trevligt tips - jag är rädd om mina böcker