onsdag, januari 27, 2016

New York på film

I vår kommer jag att resa mycket och för att inte förgås av hemlängtan tänker jag se om filmer som utspelas helt eller delvis i New York, samt tipsa om dem här. Så himla många bra filmer utspelas ju på Manhattan och i de andra stadsdelarna att vissa geografiska platser förvandlats till allmänt kulturgods: 5e avenyn, Central Park, FN-huset (strikt talat inte NY), Staten Island-färjan, Tiffany's, Plaza hotell, Empire State Building, Upper West Side, Upper East Side, Harlem, Bronx, Brooklyn-bron, Wall Street etc. behöver man ju inte ha besökt för att ha en relation till. När jag kom till New York första gången i början på 1990-talet tyckte jag att det var som att gå omkring i en filmkuliss. Jag hade ju sett "allting" redan, fast på bioduken. Sedan jag och Mr B flyttade hit för drygt ett år sedan har jag inte undvikit NY-filmer direkt, men inte heller sökt upp dem. Jag jobbar så mycket att jag oftast sitter inomhus och då vill jag inte se filmer om det som händer utanför fönstret. Det har känts patetiskt. Men nu ska det bli ändring på det! Jag kommer att se om några riktiga favoriter, men också mindre kända NY-filmer. Och kanske en och annan film som jag inte sett förut. Kom gärna med tips! Har ni några filmfavoriter som utspelas i NY som ni tycker att jag borde se? Eller varför inte film i/om någon annan stad?


3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag gillar se Göteborgs-filmer :)

Mrs. B sa...

Kul, har du någon favorit? Jag funderar om jag sett något annat än de där Johan Falkfilmerna? Jag bodde i Göteborg i över sex år under 1990-talet så jag kan (kunde) stan ganska väl.

Hermia sa...

Apropå Göteborg har jag sett ett par NY-filmer där som jag gillade, vet inte om de gick upp ngn mer stans i Sverige men kanske blev de större där borta? Suppporting Characters och Obvious Child (den diskuterades i Slates kulturpodd) och så i samma genre förstås Frances Ha. Annie Hall m fl Woody Allen-signerade, New York-inspirerade mästerverk förstås. Att vistas i NY är ju verkligen som at gå rätt in i en film.. Paris o NY i film o litteratur det får mitt (och många andras) hjärta att klappa extra..